Mercator lani zmanjšal izgubo kljub skromni rasti prihodkov in zaprtju Mercator Tehnike
Mercator, največji trgovec v Sloveniji in del hrvaške skupine Fortenova, je leto 2024 zaključil z občutno nižjo izgubo kot leto prej. Ob skromni rasti prihodkov v višini 1,32 milijarde evrov, kar predstavlja 1,3-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2023, se je izguba zmanjšala s skoraj 48 milijonov na 10,4 milijona evrov.
V trgovini na drobno, ki je Mercatorjeva temeljna dejavnost, so prihodki zrasli za 1,4 odstotka in dosegli 1,13 milijarde evrov. Skupni rezultat pa se je še dodatno izboljšal, če se iz statistike izloči poslovanje že ukinjene enote Mercator Tehnika. Brez nje je izguba znašala le 467.000 evrov, kar kaže na uspešen umik iz segmenta, ki ni sodil v osrednjo strategijo družbe.
Projekt zapiranja Mercator Tehnike je bil po besedah predsednika poslovodstva Tomislava Kramarića uspešno zaključen. Več kot 70 odstotkov tam zaposlenih je nadaljevalo delo znotraj Mercatorja. Kljub temu je bilo število zaposlenih v celotnem poslovnem sistemu konec leta za 6,5 odstotka nižje, torej 7276 ljudi.
Vzporedno z racionalizacijo je Mercator zmanjšal tudi naložbe – za več kot 30 odstotkov – ter izboljšal produktivnost in dodano vrednost na zaposlenega, ki je zdaj pri 54.900 evrov. Ob tem se je bruto dobiček iz poslovanja (EBITDA) povečal za šest odstotkov na 47,8 milijona evrov.
Čeprav se je operativna učinkovitost izboljšala, se je Mercatorjev finančni položaj poslabšal. Neto finančni dolg je zrasel za 7,7 odstotka na 311,8 milijona evrov, kapital pa se je zmanjšal za 6,8 odstotka. Posledično se je razmerje med dolgom in kapitalom poslabšalo s 1,7 na 2,0.
Na strateški ravni je bil eden večjih pretresov odpoved načrtovanega prevzema podjetja Engrotuš (Tuš), ki ga je Mercator pripravljal z lastniki Fortenove. Do opustitve prevzema je prišlo zaradi “nepredvidljivih okoliščin”, ki niso bile podrobneje pojasnjene.
Za leto 2025 v Mercatorju načrtujejo preoblikovanje maloprodajne mreže in logistike kot ključni korak k še večji učinkovitosti. Prihodki naj bi sicer nekoliko padli na 1,3 milijarde evrov, vendar brez upoštevanja vpliva zaprtja Mercator Tehnike načrtujejo 4,4-odstotno rast. Pričakujejo pa skoraj podvojitev normalizirane EBITDA na 85,6 milijona evrov.
Po besedah Kramarića je leto 2024 pomenilo ključen mejnik v strateški in organizacijski prenovi podjetja. Vlaganja v konkurenčne cene, kakovost storitev ter izboljšanje učinkovitosti naj bi omogočila Mercatorju, da se v prihodnjih letih uspešno sooči z izzivi enega najbolj konkurenčnih maloprodajnih trgov v Evropi.